این موجودات امروزی مانند دایناسورها می خوابند!، عکس

به گزارش مجله همراهان، دیرینه شناسان در مغولستان اسکلت تقریباً کامل و مفصلی از یک جنس و گونه از دایناسورهای آلوارزسوری را کشف کردند که بیش از 72 میلیون سال پیش می زیسته است. قابل ذکر است، شرایط حفظ شده این نمونه شرایط خواب پرنده مانندی را نشان می دهد.

این موجودات امروزی مانند دایناسورها می خوابند!، عکس

تینا مزدکی- دایناسور تازه کشف شده در دوران کامپانین دوره کرتاسه پسین، بین 84 تا 72 میلیون سال پیش، در سیاره ما پرسه می زد. این گونه که Jaculinykus yaruui نامیده می گردد، نوعی آلوارزسورید، گروهی از دایناسورهای تروپود اولیه مانیراپتوران بود که از اواخر ژوراسیک تا آخرین دوره کرتاسه در سطح جهانی توزیع شدند.

Kohta Kubo و همکارانش، دیرینه شناس دانشگاه هوکایدو می گویند: Alvarezsauria گروهی از تروپودهای عجیب و غریب maniraptoran است که آخرین شاخه های آن دارای هموپلازی پرندگان قابل توجهی هستند. سابقه فسیلی آلوارزسورها در سطح جهانی گسترده است، اما بیشتر از آسیا یا آمریکای جنوبی شناخته شده است.

به ویژه، بقایای فسیلی آلوارزسوریدهای متاخر در مغولستان فراوان است و تا به امروز هشت عدد از آن ها ثبت شده است. علیرغم افزایش اخیر در رکوردهای فسیلی آلوارزسوریدها، آناتومی دقیق اعضا همچنان ناشناخته است، زیرا بیشتر بقایای فسیلی تکه تکه هستند.

اسکلت تقریباً کامل Jaculinykus yaruui، فاقد بعضی قسمت های جمجمه، در محل Nemegt حوضه Nemegt در صحرای Gobi مغولستان کشف شد.

دیرینه شناسان گفتند: Jaculinykus yaruui یکی از کامل ترین اسکلت های آلوارزسور را نشان می دهد که تا به امروز گزارش شده است.

این فسیل نمونه حالت خوابیدن شبیه پرندگان را با گردن و دم قوس دار و بعلاوه اندام های عقبی تا شده زیر لگن نشان می دهد.

منبع: sci

227227

منبع: خبرآنلاین
انتشار: 26 آبان 1402 بروزرسانی: 26 آبان 1402 گردآورنده: hmvd.ir شناسه مطلب: 2336

به "این موجودات امروزی مانند دایناسورها می خوابند!، عکس" امتیاز دهید

امتیاز دهید:

دیدگاه های مرتبط با "این موجودات امروزی مانند دایناسورها می خوابند!، عکس"

* نظرتان را در مورد این مقاله با ما درمیان بگذارید